papoca@ 2010.08.27. 18:51

Inception - Eredet

Legutóbb a Mátrix premierje után éreztem hasonlót, mikor kijöttem a moziból. Sokáig szólni sem tudtam, csak egy wow azta....a hagyta el a számat.

Christopher Nolan filmjeit általában szeretem. A Batman sztorikat most hagyjuk, az nem az én világom, de a Memento és a The Prestige a mindenkori kedvenceim közt van, így nekem is az egyik, ha nem a legjobban várt film volt idén az Inception. Tehát komoly pozitív előítélettel ültem be a moziba és nem csalódtam.

Dom Cobb Leonardo DiCaprio profi tolvaj, szakmájában a legjobb. Csakhogy nem áldozatai lakásába tör be, hanem az álmaikba, onnan szerez meg információkat, amiket aztán jó pénzért értékesít. Így vált az ipari kémkedés legfelkapottabb és legüldözöttebb alakjává, akinek az élete örökös menekülés. Egy utolsó megbízás felcsillantja a reményt, hogy hazatérhet gyermekeihez, azonban a feladat ezúttal nem ellopni valamit, hanem ellenkezőleg, becsempészni egy ötletet valakinek az álmába. A feladatot mindenki lehetetlennek tartja, de Cobb a szakma legjobbjaiból állítja össze csapatát és nekilát a munkának.

A film 60%-a az álom világában játszódik, ahol bármi megtörténhet. Nolan remekül használja ki ennek lehetőségét és az összehajtogatott várostól a gravitáció megszűnéséig mindent el is hiszünk neki, ahogy az is természetes, hogy Kiotótól Párizsig, New Yorktól a hófödte kanadai erdőkig az egész világot bejárhatjuk vele. A gyönyörű tájak, a legapróbb részletekig kidolgozott akciójelenetek (olyan apróságokra figyelt, mint hogy a hangtompítós pisztolyból a kieső töltényhüvelyt elkapja, nehogy zajt csapjon, mikor leesik!!) azonban mind csak elterelésül szolgálnak. Hiszen mit számít mindez, mikor már magunk sem tudjuk mi álom és mi valóság. Ahogy a mátrixban a dejavuk jelzik, ha valami nem stimmel, itt a totemek mutatják meg hogy épp alszol-e vagy sem. De mi van, ha már nem bízol a totemedben, vagy csak nem veszel tudomást róla, vagy azt is beépíted az álmodba? A megtévesztés (Memento, Following) és az illúzió (The Prestige) visszatérő téma Nolan filmjeiben és zseniálisan képes manipulálni velük.

Mindössze két apró negatívumot éreztem a filmben: az egyik Marion Cotillard, akinek Mal karaktere nagyon nem állt jól és Cobbal való kapcsolata sem volt igazán hiteles, talán épp az erőltetett játéka miatt. A másik az időfaktor, ami a film utolsó részében (havas jelenet) nekem nem teljesen állt össze, de itt lehet, hogy csak én néztem félre valamit. Párszor még úgyis újra fogom nézni, majd akkor kiderül :).

Mindent összevetve Nolan megint megcsinálta. Rengeteg pénzt (160millió dollár!!) és szabad kezet kapott, ami meglátszik a filmen. Okos forgatókönyv, remek színészgárda, lenyűgöző látvány, zseniális zene (Hans Zimmer sem tud hibázni), és tökéletes, minden apró részletre odafigyelő rendezés. Mindemellett a film egy pillanatig sem akar több lenni annál, ami: látványos blockbuster, ami elsősorban szórakoztatni akar, de teszi ezt úgy, hogy közben bekapcsolja az agyunkat és gondolkodtat, elgondolkodtat.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mozgokepezo.blog.hu/api/trackback/id/tr882252723

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása